Az Ifjúsági Szakképzés Korszerûsítése
elnevezésû világbanki program keretében tanulmányúton
jártam Kanadában.
A tanulmányút célja az volt, hogy megismertesse a résztvevõket
a korszerû pályaválasztási szolgáltatásokkal
és szoftverekkel; bemutassa az iskolai oktatómunka és
a pályaválasztás kapcsolatát, és ezáltal
felkészítse a résztvevõket a tanulók
pályaválasztásával kapcsolatos feladatok színvonalasabb
ellátására.
A csodálatos repülõút (Budapest - Frankfurt
- Calgary) Kanada Atlanta tartományának Edmonton városába
vezetett. Edmonton Kanada nagyvárosai közül a legészakibb,
a Sziklás-hegység keleti lábánál, a kanyargós
Északi-Saskatchewan folyó völgyében épült
fel, ahol a folyó két partján hosszú kilométerekre
elnyúló, gyönyörû parkterület nyújt
festõi környezetet. Lüktetõ ipari és kereskedelmi
központ, ahol a kõolaj és a földgáz eredményezett
példátlan fejlõdést.
A húsz tagú magyar csoportot az Észak -Albertai Technológiai
Intézet /Northern Alberta Institute of Technology; a NAIT / fogadta.
Ez a legnagyobb technológiai képzõ intézet Kanadában.
Teljes idejû képzésben és szakmunkásképzésben
14000, részidejû képzésben kb. 35000 tanuló
vesz részt. Valódi munkaerõpiaci igények szerint
kialakított programjai és tantervei a gazdasági fejlõdést
szolgálják.
/Több mint 700 üzleti, ipari és állami vezetõ
tagja a NAIT 54 Program Tanácsadó Bizottságának.
/
A NAIT- ben megismerkedtünk az intézmény sokoldalú
és hatékony pályaválasztási szolgáltatásaival,
amelyek az Interneten is bárki számára hozzáférhetõk.
Tapasztalhattuk, hogy az oktatással kapcsolatos minden adat, óraterv,
továbbképzési lehetõség stb. olvasható
az Interneten. Láthattuk, hogyan kell a tanuló egyéni
igényein és végzettségén alapuló
képzési tervet összeállítani. Az iskolában
tanácsadó iroda mûködik számos kiadvánnyal,
számítógéppel. Vizsgáltuk, hogyan tudja
a tanácsadó a diákokat karriercéljaik megfogalmazásában,
a piac által igényelt olyan készségek ill. képességek
fejlesztésében segíteni, amelyek megkönnyítik
számukra a munkába állást ill. a továbbtanulást.
A NAIT diákjait megtanítják szakmai önéletrajz
ill. egyéb levelek összeállítására;
fejlesztik képességeiket, hogy az állandóan
változó munkakörnyezethez alkalmazkodni tudjanak.
A szeminárium folyamán tanulmányozhattuk az ún.
"Végzettek Automatizált Elhelyezkedési Rendszeré"-t
, amely lehetõvé teszi az oktatás vezetõi számára,
hogy bármikor hozzáférjenek a diákokkal ill.
végzettekkel kapcsolatos aktuális adatokhoz. Így nyomon
követhetik végzettjeik további útját is.
A tanulmányút során - a fogadóiskolán
kívül - Edmonton több középiskolájába
is ellátogattunk.
Mindegyik iskola célja, hogy sikeres; képességeiknek,
elképzeléseiknek a legmegfelelõbb életpálya
megtalálásához adjanak minél több segítséget,
információt tanulóiknak.
A Bev Facey középiskolában is ez a cél. Társadalmi
ismeretek tantárgy keretében vázolják fel a
pályaválasztási lehetõségeket a 10. osztályban.
A Pályaépítés, életvezetés címû
tantárgy mindenkinek kötelezõ a 11. évfolyamon.
A pályatervezés az ember útját irányítja
egy életen át, ezért szorgalmazzák elkészítését.
A tanulók a 10. évfolyamon kezdik készíteni
az ún. " diák-portfóliókat". Ez tartalmaz
bizonyítványokat, tanfolyami igazolásokat, iskolai
és iskolán kívül szerzett díjakat, referencialeveleket,
összefoglalókat az iskolai és munkahelyi munkáról
stb. Ezzel dokumentálja a tanuló, mivel rendelkezik, így
segíti a pályairány megállapítását.
Nagyon fontosnak tartják a munkahelyi tapasztalatokat. Az iskolaszék
segítségével megteremtik a lehetõségét
, hogy a tanulók egy-egy napra, "árnyékként
követve" a megálmodott munkát végzõ
dolgozót, megbizonyosodjanak arról, hogy ezt a munkát
szeretnék végezni életük egy részében.
Az iskola felszereltsége nagyon jó. Tanmûhelyek, laboratóriumok,
mûvészeti mûhelyek, korszerû könyvtár
stb. segítik az oktatást.
Az iskolában tanácsadó mûködik, aki a tantestülettel,
a családdal, a segítõ szervezetekkel, a pszichológussal
együttmûködve segíti a tanulókat a problémák
megoldásában.
Jártunk magániskolában is. Az Alberta College egyetemi
felvételire vagy a NAIT-re készít fel.
Pályaválasztást itt is segíti személyes
tanácsadás; pszichológust is alkalmaznak. A pályatervezést
- mint útlevelet a sikerhez - alkalmazzák. A tanulási
sikerek elérését felzárkóztató
programok segítik, a "tanulópár" - rendszert
diákok üzemeltetik.
Alapvetõ magatartási formákra oktatják a diákokat.
A "Centre High" állami középiskolába
olyan diákok járnak, akiknek nehézséget okoz
a középiskola hagyományos módon való elvégzése.
Itt segítik a középiskolából kimaradt diákokat
abban, hogy visszatérjenek egy tanulmányi programhoz és
motiváltakká váljanak a végzettség megszerzésével
ill. a továbbtanulással kapcsolatban.
Tanulnak viselkedésmódokat és pótolják
a hiányosságokat.
A tanulók nevelési céllal találkoznak az üzleti
mentorokkal. Az üzemek, gyárak képviselõi segítik,
hogy simább legyen az átmenet a munka világába.
A jövõben alkalmazott munkatársaikat alakítják.
Itt is mûködik az " egy nap a dolgozó mellett "program.
A tanácsadót " siker menedzselõ"-ként
emlegetik.
Minden iskolában nagyon nagy hangsúlyt fektetnek az önismeret
fejlesztésére. Megfogalmaztatják tanulóikkal
céljaikat. Fontos, hogy ezek reálisak, mérhetõk,
megfogalmazhatók és elérhetõk legyenek. Erõsítik
bennük " a mi életünk a mi döntéseinktõl
függnek " jelszót. Önmaguk megismeréséhez,
a sikeres életút megtalálásához az iskolák
rengeteg lehetõséget és információt adnak.
A kanadai út célja, hogy tanuljunk a másik ország
tapasztalataiból, és olyan ötletekkel illetve innovatív
megoldásokkal térjünk vissza, amelyeket a magyarországi
feltételek között is meg lehet valósítani.
Igaz, hogy Kanada gazdag ország; több pénz jut az oktatásra,
mint hazánkban. De a pedagógiai munkában, az osztályfõnöki
tevékenységben számos tapasztalat hasznosítható.
Szükség van az önismeretet, a pályaismeretet, a
munkaerõpiaci lehetõségekrõl szóló
információkat, pályatervezetet és jelentkezési
ismereteket tartalmazó foglalkozásokra. De szükség
van olyan szemléletváltozásra is, amelynek középpontjában
a pozitív megközelítés szabálya áll.