Tanulmányúton Kanadában

Az Ifjúsági Szakképzés Korszerûsítése elnevezésû világbanki program keretében tanulmányúton jártam Kanadában.
A tanulmányút célja az volt, hogy megismertesse a résztvevõket a korszerû pályaválasztási szolgáltatásokkal és szoftverekkel; bemutassa az iskolai oktatómunka és a pályaválasztás kapcsolatát, és ezáltal felkészítse a résztvevõket a tanulók pályaválasztásával kapcsolatos feladatok színvonalasabb ellátására.

A csodálatos repülõút (Budapest - Frankfurt - Calgary) Kanada Atlanta tartományának Edmonton városába vezetett. Edmonton Kanada nagyvárosai közül a legészakibb, a Sziklás-hegység keleti lábánál, a kanyargós Északi-Saskatchewan folyó völgyében épült fel, ahol a folyó két partján hosszú kilométerekre elnyúló, gyönyörû parkterület nyújt festõi környezetet. Lüktetõ ipari és kereskedelmi központ, ahol a kõolaj és a földgáz eredményezett példátlan fejlõdést.
A húsz tagú magyar csoportot az Észak -Albertai Technológiai Intézet /Northern Alberta Institute of Technology; a NAIT / fogadta. Ez a legnagyobb technológiai képzõ intézet Kanadában.
Teljes idejû képzésben és szakmunkásképzésben 14000, részidejû képzésben kb. 35000 tanuló vesz részt. Valódi munkaerõpiaci igények szerint kialakított programjai és tantervei a gazdasági fejlõdést szolgálják.
/Több mint 700 üzleti, ipari és állami vezetõ tagja a NAIT 54 Program Tanácsadó Bizottságának. /
A NAIT- ben megismerkedtünk az intézmény sokoldalú és hatékony pályaválasztási szolgáltatásaival, amelyek az Interneten is bárki számára hozzáférhetõk.
Tapasztalhattuk, hogy az oktatással kapcsolatos minden adat, óraterv, továbbképzési lehetõség stb. olvasható az Interneten. Láthattuk, hogyan kell a tanuló egyéni igényein és végzettségén alapuló képzési tervet összeállítani. Az iskolában tanácsadó iroda mûködik számos kiadvánnyal, számítógéppel. Vizsgáltuk, hogyan tudja a tanácsadó a diákokat karriercéljaik megfogalmazásában, a piac által igényelt olyan készségek ill. képességek fejlesztésében segíteni, amelyek megkönnyítik számukra a munkába állást ill. a továbbtanulást. A NAIT diákjait megtanítják szakmai önéletrajz ill. egyéb levelek összeállítására; fejlesztik képességeiket, hogy az állandóan változó munkakörnyezethez alkalmazkodni tudjanak.
A szeminárium folyamán tanulmányozhattuk az ún. "Végzettek Automatizált Elhelyezkedési Rendszeré"-t , amely lehetõvé teszi az oktatás vezetõi számára, hogy bármikor hozzáférjenek a diákokkal ill. végzettekkel kapcsolatos aktuális adatokhoz. Így nyomon követhetik végzettjeik további útját is.
A tanulmányút során - a fogadóiskolán kívül - Edmonton több középiskolájába is ellátogattunk.
Mindegyik iskola célja, hogy sikeres; képességeiknek, elképzeléseiknek a legmegfelelõbb életpálya megtalálásához adjanak minél több segítséget, információt tanulóiknak.
A Bev Facey középiskolában is ez a cél. Társadalmi ismeretek tantárgy keretében vázolják fel a pályaválasztási lehetõségeket a 10. osztályban. A Pályaépítés, életvezetés címû tantárgy mindenkinek kötelezõ a 11. évfolyamon. A pályatervezés az ember útját irányítja egy életen át, ezért szorgalmazzák elkészítését.
A tanulók a 10. évfolyamon kezdik készíteni az ún. " diák-portfóliókat". Ez tartalmaz bizonyítványokat, tanfolyami igazolásokat, iskolai és iskolán kívül szerzett díjakat, referencialeveleket, összefoglalókat az iskolai és munkahelyi munkáról stb. Ezzel dokumentálja a tanuló, mivel rendelkezik, így segíti a pályairány megállapítását.
Nagyon fontosnak tartják a munkahelyi tapasztalatokat. Az iskolaszék segítségével megteremtik a lehetõségét , hogy a tanulók egy-egy napra, "árnyékként követve" a megálmodott munkát végzõ dolgozót, megbizonyosodjanak arról, hogy ezt a munkát szeretnék végezni életük egy részében.
Az iskola felszereltsége nagyon jó. Tanmûhelyek, laboratóriumok, mûvészeti mûhelyek, korszerû könyvtár stb. segítik az oktatást.
Az iskolában tanácsadó mûködik, aki a tantestülettel, a családdal, a segítõ szervezetekkel, a pszichológussal együttmûködve segíti a tanulókat a problémák megoldásában.

Jártunk magániskolában is. Az Alberta College egyetemi felvételire vagy a NAIT-re készít fel.
Pályaválasztást itt is segíti személyes tanácsadás; pszichológust is alkalmaznak. A pályatervezést - mint útlevelet a sikerhez - alkalmazzák. A tanulási sikerek elérését felzárkóztató programok segítik, a "tanulópár" - rendszert diákok üzemeltetik.
Alapvetõ magatartási formákra oktatják a diákokat.
A "Centre High" állami középiskolába olyan diákok járnak, akiknek nehézséget okoz a középiskola hagyományos módon való elvégzése. Itt segítik a középiskolából kimaradt diákokat abban, hogy visszatérjenek egy tanulmányi programhoz és motiváltakká váljanak a végzettség megszerzésével ill. a továbbtanulással kapcsolatban.
Tanulnak viselkedésmódokat és pótolják a hiányosságokat.
A tanulók nevelési céllal találkoznak az üzleti mentorokkal. Az üzemek, gyárak képviselõi segítik, hogy simább legyen az átmenet a munka világába. A jövõben alkalmazott munkatársaikat alakítják.
Itt is mûködik az " egy nap a dolgozó mellett "program. A tanácsadót " siker menedzselõ"-ként emlegetik.
Minden iskolában nagyon nagy hangsúlyt fektetnek az önismeret fejlesztésére. Megfogalmaztatják tanulóikkal céljaikat. Fontos, hogy ezek reálisak, mérhetõk, megfogalmazhatók és elérhetõk legyenek. Erõsítik bennük " a mi életünk a mi döntéseinktõl függnek " jelszót. Önmaguk megismeréséhez, a sikeres életút megtalálásához az iskolák rengeteg lehetõséget és információt adnak.

A kanadai út célja, hogy tanuljunk a másik ország tapasztalataiból, és olyan ötletekkel illetve innovatív megoldásokkal térjünk vissza, amelyeket a magyarországi feltételek között is meg lehet valósítani.
Igaz, hogy Kanada gazdag ország; több pénz jut az oktatásra, mint hazánkban. De a pedagógiai munkában, az osztályfõnöki tevékenységben számos tapasztalat hasznosítható. Szükség van az önismeretet, a pályaismeretet, a munkaerõpiaci lehetõségekrõl szóló információkat, pályatervezetet és jelentkezési ismereteket tartalmazó foglalkozásokra. De szükség van olyan szemléletváltozásra is, amelynek középpontjában a pozitív megközelítés szabálya áll.

Tóth Györgyné

Tartalomjegyzék  Lap tetejére