A kezdetektõl

1./ Hõskor: 1949 -1970

Ajka rohamos fejlõdése - az egyre erõteljesebb iparosodás- a szervezett szakmunkásképzés kialakulását és fejlõdését vonta maga után.
1949-ig csak Devecserben - a járásszékhelyen - volt tanoncképzés, ahol elsõsorban a kisiparosok számára képeztek utánpótlást. Az ajkai vállalatok önmaguk "képezték" szakembereiket oly módon, hogy a fiatalok ellesték az idõs szakmunkásoktól a szakma fortélyát, fogásait s azt továbbfejlesztették. Így vitte mûvészi tökélyre az üvegcsiszolást Elsõ Keresztély, az üveggyár dolgozója, késõbb intézetünk oktatója. A tanulóidõ után segédvizsga volt; ez abból állt, hogy a tanonc elmondta, amit a gyakorlatban csinált.
A felszabadulás utáni hatalmas méretû ipari fejlõdés idején kevésnek bizonyult ez a fajta képzés; biztosítani kellett a szervezett keretek között történõ szakmunkásképzést.
1949 augusztusában összeírták a nagyüzemek és a kisiparosok tanulóit, s az általános iskolában állandó délutános oktatás keretében ugyan, de megkezdõdött oktatásuk. Ezzel kezdetét vette Ajkán a szakmunkásképzés, és megalakult intézetünk elõdje, az 54. sz. Iparitanuló Intézet. Barna Sándor általános iskolai tanár lett az igazgató, aki négy tanulócsoportot akakított ki. A tantestület tagjai: Hunyadi Mátyás, Parragh Dezsõ, Nagy Sándor tanítók, illetve Stollár Béla mûszaki.
1949 nemcsak az ajkai szakmunkásképzés kezdetét jelenti, hanem egyben fordulópontot is a magyar iparoktatás történetében. Ekkor jelent meg ugyanis az 1949. évi VI. törvény, az iparitanuló törvény, melyben szerepelt pl., hogy tanulónak csak azt lehet felvenni, aki az általános iskola nyolcadik osztályát elvégezte, vagy ennél magasabb végzettséggel rendelkezik. Ez az intézkedés a szakmunkásképzés színvonalát akarta emelni, de átmenetileg a hat osztályt végzettek felvételét is lehetõvé tette.
Röviddel a törvény megjelenése után /1950/ megalakult a munkaerõ-gazdálkodás és a szakmunkástanuló-képzés legfõbb állami szerve, a Munkaerõ Tartalékok Hivatala /MTH/ . Ezzel létrejött a szocialista tervgazdálkodás igényeinek megfelelõ szakmunkástanuló-képzés megszervezésének és irányításának legfõbb állami szerve. Az MTH a népgazdaság igényeit figyelembe véve fokozatosan létrehozta az új típusú ipari szakmunkásképzõ intézeteket.
A szakmunkásképzés megújításához megtörténtek a legfontosabb intézkedések, de lent ezek végrehajtása számtalan akadályba ütközött. Ajkán például a következõ problémák voltak:
Nem volt önálló épület, emiatt évekig csak délután volt tanítás, ez pedig kevésbé hatékony, mint a délelõtti. Különösen a vidéki tanulóknak volt nehéz a rossz közlekedés miatt. Kollégium még nem volt.
Kevés volt a szaktanár; az órák tekintélyes részét óraadók látták el.
Tankönyvhiány volt.
Az 1950-51. tanévben Marton Imre - üzembõl kiemelt kohász- lett az igazgató, s az iskolának csak egy fõállású tanára volt, Sipos István. 1951-ben került az iskolához Zsigmond Sándor /késõbbi igazgatóhelyettes / és Horváth Zsuzsa.
Jól érzékeltei a tanerõgondokat, hogy az 1951-52. tanévben az I.b osztályban csak egy fõállású tanár tanított: Sipos István; a többit óraadó látta el. Tíz szakmában képeztek tanulókat, de önálló osztályt csak a timföldgyártók és a géplakatosok képeztek. A többi osztály összetétele nagyon vegyes: az I.b osztályban például villanyszerelõ, kovács, nõi szabó, fodrász, asztalos, kõmûves tanuló volt. A képzési idõ 1- 1,5 és 2 év; az elméleti és gyakorlati órák aránya általában 3 - 3. A timföldgyártók magyart, számtant, fizikát, vegytant, géptant, alkotmánytant és szakrajzot tanultak. Az osztályok tanulmányi eredménye erõs közepes: 3,6 - 3,7. A korosztály változó, 14 és 19 év között ingadozik. A felvettek között elég sok a hat osztályt végzett tanuló.
Érdekes bejegyzéseket találunk az osztálynaplókban, melyek sok mindent elárulnak a korabeli viszonyokról:
"Az órán dohányzott."
"Az órán evett."
" Betegnek tetteti magát, közben szemtelenkedik."
" Bevonult katonának: 2 kovács, 2 villanyszerelõ, 1 esztergályos."
"Elõkészületek az angol-magyar mérkõzésre. Vázakészítés."
/ 1954. máj. 20. /
Az akkori idõk futballimádata Ajkát is magával ragadta. A jó munkáért, kiváló sporteredményekért 20 jegyet kapott az iskola az angol-magyar mérkõzésre. A találkozó után Ajkai Irma hatalmas ólomkristály vázát adott át Puskás Öcsinek "Gyõzteseknek az ajkai ipari tanulók" felirattal.
A nagyon vegyes összetételû osztályok neveltségi szintje alacsony volt: ezeket a szegény, paraszti és munkáskörnyezetbõl jött fiatalokat mindenre tanítani kellett: tisztaság, rend, fegyelem, viselkedés, kulturált étkezés. A falusi, egyoldalú étkezéshez szokott leányok nem akarták megenni a Béke étteremben készített ételeket. A negatív környezet visszahúzó hatása erõsen érvényesült. Az egyre több munkást foglalkoztató ajkai üzemekhez szép számmal kerültek máshonnan eltanácsolt, kétes erkölcsû elemek / még köztörvényes rabokat is hoztak az ötvenes évek építkezéseihez /, akikkel a gyakorlati foglalkozásokon óhatatlanul érintkezésbe kerültek, s ez negatív tulajdonságok, jellembeli torzulások kialakulásához vezetett. Hosszú évek kitartó nevelõmunkájával sikerült csak ezeket visszaszorítani.
A súlyos neveltségi problémák pedagógiailag képzett szakembert követeltek; így került sor 1952. március 15-én Moharos László - korábban általános iskolai igazgató- igazgatói kinevezésére.
A képzett szaktanárok és oktatók hiánya országos probléma volt akkor; eredményes megoldásukat a párt és kormány segítette. Rendelettel kötelezte az üzemeket, hogy legjobb szakmunkásaikat adják át az iskoláknak a gyakorlati képzés számára. A szaktanárhiányt a Mûszaki Tanárképzõ Fõiskola felállításával oldották meg. Ajkáról Zsigmond Sándor jelentkezett, s a szakmai elméleti tantárgyak oktatására képezték ki. Az 1952 - 53. tanév folyamán kapta az iskola a 300. sz. elnevezést.

Jelentõs esemény volt iskolánk életében, hogy 1953. október 3-án önálló épületet kapott; Ajka egyik nagyobb épületét jelölték ki a szakmunkásképzés céljaira. Ezzel megszûnt az általános iskolától való függõség, és kezdetét vette a Munkaerõ Tartalékok Hivatala 300. sz. Ipari Tanulóintézetének önálló élete. A kapott épület - korábban bankház, csendõrpihenõ - már az átadás pillanatában sem felelt meg az oktatás céljainak: csak két tantermet lehetett kialakítani, de ezek is egymásból nyíltak; az igazgatói és tanári egyetlen kicsi helyiségben volt.

A késõbbiek folyamán bõvítették, toldozgatták; a hatvanas években már hét tanterem és tornaterem is volt, de ez is kevésnek bizonyult a megnövekedett tanulólétszámhoz, ezért váltott tanítás volt. A tantermek korhadt, olajos padlójúak, szegényesen felszereltek voltak; fürdési lehetõség nem volt, csak ivóvíz; gyakran elõjöttek óra alatt az egerek és patkányok is. Felszerelés úgyszólván semmi nem volt; a szemléltetés így kezdõdött: "Képzeljék el …"
De az iskola környéke, a Hõsök tere sem volt szívderítõ. Ajka ekkor még gyáraival együtt is nagyon piszkos, elmaradott község volt. Betonútjai nem voltak; az iskola elõtti téren hatalmas gödrök és állandó sár volt.
Ez már az egyenruhás idõszak volt: az állam biztosította a tanulóknak a teljes felszerelést. Mindenki kapott két öltönyt - egy fekete télit és egy világos nyárit -, füzetet, könyvet. Az egyenruha viselése kötelezõ volt; ünnepélyes alkalommal, például május 1-jén ebben vonultak ki a tanulók. A ruhát a tanárok és oktatók is megkapták 850 forintért.

Az 1953-54. tanévben a tanulólétszám öt osztályban -I. és II. évfolyam - 120. A szakmák azonosak az elõzõ évekkel; az osztályátlagok rendkívül magasak, még 4,1-del, sõt 4,2-del is találkozunk.
Oka:
- Rendkívül alacsony volt az elméleti képzés színvonala a maihoz viszonyítva. Egy akkori igazgatói beszámoló szerint elég volt, ha a tanuló csak a vázlatot mondta el, illetve annak a tanár által megkívánt pontját részletezte.
- Ebben az idõben bontakozott ki erõteljesebben a tsz-szervezés, a mezõgazdaság gépesítése; a falusi fiatalok ekkor kezdtek nagyobb számban jönni az iparba. A korábbi évekkel ellentétben már sokszoros volt a túljelentkezés, lehetett válogatni /szakközépiskola még nem volt; így a fiatalok számára csak a gimnázium és a szakmunkásképzõ volt/. Az 1954-55. tanév folyamán például az elsõ évfolyamra beiratkozott tanulók száma: 44, ebbõl 14 volt csak az általános iskola nyolcadik osztályában közepes /bányász és nagyüzemi dolgozók gyermekei/ .
A maihoz képest a tantárgyak száma is kevés volt; a II.b géplakatos osztályban például csak 6, de valamennyit fõállású tanár tanította már. Ezek a következõk voltak:
magyar nyelv és irodalom: Horváth Zsuzsa
társadalmi ismeretek: "
mennyiségtan: Szalai Viktor
természettan: "
szakrajz: Zsigmond Sándor
szakmai ismeretek: "
Ebbõl az osztályból már indultak a szakma legjobb tanulója versenyen: Jáger Sándor, Tavaszi Vendel és Csánitz László. A tanulók között még volt hét osztályt végzett is. Év végén szakmunkásvizsgát tettek, mely szóbelibõl és írásbelibõl állt, valamint vizsgamunkát kellett készíteni.

1954-ben az MTH meg akarta szüntetni az iskolát, mivel a tanulólétszámot kevésnek, az épületet kicsinek találta, újat építeni pedig nem tudott. A tanulókat Kelenföld, Pétfürdõ, Székesfehérvár, Fûzfõ között kellett volna szétosztani. Megindult a harc az iskola fennmaradásáért. Mindenki tudta Ajkán, hogy a szakmunkásképzésre szükség van s nagy jövõje van. A kisiparosok, vállalatok - az iskola vezetõségének javaslatára - felemelték a tanulólétszámot, s az iskola maradt.
A gazdasági és politikai életünkben jelentkezõ zavar / a pártvezetés hibáinak feltárása után a kormány a nehézipar visszafejlesztésével akarta a könnyûipart fejleszteni / a szakmunkásképzésben is éreztette hatását.
Csökkent az állami ellátás is: a két öltöny ruhát továbbra is megkapták a tanulók, de a többi juttatás elmaradt: füzet, ingyenes mozilátogatás, útiköltség vidékieknek; a tankönyvhasználatért 10 forintot kellett fizetni. Ha a tanulók a kiadott formaruhát nem tartották rendben, az iskola visszavehette. Az intézkedést indokolta az ország nehéz gazdasági helyzete, másrészt a fiatalok nem értékelték kellõképpen a juttatásokat, és javult a szülõk anyagi helyzete is.
Az 1950-ben bevezetett 2 éves képzés -mint az a gyakorlatból kitûnt- kevésnek bizonyult. Ennyi idõ alatt nem lehetett elegendõ elméleti és gyakorlati agyagot elsajátítani; az üzemek egyre inkább elégedetlenek voltak a kezdõ szakmunkások gyakorlati tudásával, sürgették a gyakorlati képzés javítását és a képzési idõ emelését. A megoldást az 1955. évi kormányhatározat jelentette, mely a szakmák zömében a képzési idõt felemelte három évre. Ezzel egyidejûleg megváltoztatta az elméleti és gyakorlati órák arányát is: a korábbi 3-3 nap helyett I. és II. éven 2 nap elméleti és 5 nap gyakorlati; a III. éven 1 nap elméleti és 5 nap gyakorlati lett.

1956 tavaszán a Duna Mohácsnál kiöntött; házakat, falvakat rombolt le a víz. Az elmúlt évek nevelõmunkája nem volt eredménytelen; iskolánkból kb. 35 tanuló ment menteni, segíteni a bajba jutott embereken Kiss Károly és Zsigmond Sándor vezetésével. Nagyszerûen dolgoztak; errõl díszoklevelet is kaptak.
1956 nyarán a székesfehérvári építõk segítségével tanulóink, oktatóink, tanáraink közremûködésével elkezdõdött az iskola épületének bõvítése: két tanterem épült, egy korábbit tanári szobává alakítottak át. Bevezették a vizet; az udvaron faház, széntároló, WC épült - a sporthoz korlátot, nyújtót állítottak fel. Mivel az építési munkával nem végeztek szeptemberre, kevesebb óraszámban folyt a tanítás, mert biztosítani kellett a segítséget az építkezéshez. Október 10-én már csak a külsõ munkák voltak hátra.
A forradalom nem okozott megrázkódtatást; a tanítás ugyan október 25-tõl december 6-ig szünetelt, de amíg mások felvonultak, addig intézetünk tanulói oktatóik vezetésével dolgoztak, hogy termeljen a timföldgyár, az erõmû és az üveggyár. Amikor december 6-án megkezdõdött a tanítás, az új tantermek még nedvesek voltak, de mégis jobb volt, mint nélkülük, hiszen már 13 osztállyal - 5 elsõ, 5 második és 3 harmadik - 18 szakmában folyt a képzés. A harmadévesek csak félévig jártak iskolába; februárban szakmunkásvizsgát tettek. A sokféle szakma miatt most is voltak vegyes osztályok: a II. e osztályba például szabó, kõmûves, asztalos, nõi fodrász, férfi fodrász tanuló járt.
Az építkezés és a forradalom miatti kiesést januárban és februárban pótolták, a félévet emiatt február 28-án zárta az iskola.

1957 tavaszán Moharos László igazgató éppen a Munkaügyi Minisztériumban járt - ugyanis az Elnöki Tanács 5/1957 sz. törvényerejû rendelete létrehozta a Munkaügyi Minisztériumot s megszüntette az MTH-t; a szakmunkásképzés irányítását és felügyeletét a MÜM Szakoktatási Fõosztály látta el-, amikor néhány bútort selejteztek. A bizományinak akarták átadni, de kérésére megkapta az iskola. Így lettek íróasztalok a tanáriban, írógép az igazgatói irodában.
Ebben az idõben tanterem már volt elég, de egy tornaterem és egy bemutatóterem még kellett volna.
1959 nagy eseménye Ajka várossá nyilvánítása az Elnöki Tanács 14/1959 sz. határozata alapján. Bár a település külsõ képe falusias: poros, macskaköves utak, alacsony, földszintes házak, szegényes üzletek, kopott közintézmények jellemezték, a városiasodás lehetõségét azonban a gyárak miatt magában hordozta. Ez a régi Ajka azóta eltûnt; helyén Veszprém megye legszebb iparvárosa lett. Közmûvesítésébõl, szépítésébõl intézetünk diákjai is kivették részüket.

Az 1960-61. tanévtõl Heinrich Rezsõ /végzettsége: mûszaki fõiskola/ lett az intézet igazgatója 1969-ig.
Az 1960-61. tanévben a tanulólétszám 418; már voltak érettségizett fiatalok is a hõtechnikai mûszerész szakmában, de az elsõ és második évfolyamon még egy tanulócsoportban, önálló és közvetlen órák keretében oldották meg oktatásukat.
A tanárok képzettsége a korábbi évekhez képest emelkedett. A 7 fõállású tanárból 5-nek egyetemi végzettsége volt.
Gáspár János magyar, Szlotta Károly történelem-, Simon Gyula testnevelés-, Pintér Zoltán matematikatanár - Lõrinczky Lajos villamosmérnök. Az óraadók közül Dresser Károly - az üveges szakmában tanított elméleti ismereteket - mérnök, késõbb az üveggyár fõmérnöke.
A tanári testület tehát képzettségénél fogva is, de pedagógiai hajlam, hivatástudat révén is színvonalas munkát végzett.
A tanulóközösségre jellemzõ kedvezõ helyzet továbbra is fennállt: jó volt az osztályok kollektív szelleme, munkafegyelme; tanulópárok alakultak, a gyenge tanulókat korrepetálták. Az osztályok tanulmányi eredménye 3 - 3,8 - lényegesen jobb, mint a maiak. Ennek több oka is van:
Változatlanul kevés volt az elméleti anyag; a gyakorlati órák magas száma miatt több idõ volt a gyakorlásra. A gyakorlati jegy már akkor is nagyobb értékkel szerepelt; sokat emelhetett vagy ronthatott az átlagos tanulmányi eredményen.
A családok lényegesen szerényebb viszonyok között éltek; nem volt mindegy, hogy mennyi az ösztöndíj. Az üvegcsiszoló tanulók például sokszor bennmaradtak még a hivatalos munkaidõ lejárta után is, hogy gyakorolhassák a nehezebb munkafolyamatot, s ezáltal jobb legyen gyakorlati jegyük. Természetesen így az ösztöndíjuk is emelkedett.
Sok volt a faluról jött fiatal, akik hozták magukkal a paraszti környezet szívósságát, rendkívüli nagy szorgalmát, s ha egy osztályban 8 - 10 ilyen tanuló volt, vitte magával a többit.
Túljelentkezés volt.
Az elméletigényesebb szakmákra csak bizonyos átlag felett vettek fel, például villanyszerelõnek, esztergályosnak, géplakatosnak 4,0 felett.
A tanév végén írásbeli és szóbeli vizsgát tettek a III. éves tanulók. Írásbeli volt magyar, matematika, szakrajz, villamosságtan tantárgyakból; szóbeli magyar, történelem, szakmai, matematika és szakrajz tantárgyakból.
Az intézet tanulói a tanév folyamán társadalmi munkában csemetét ültettek és a vasútnál dolgoztak. Megindult a rendszeres sportmunka Simon Gyula testnevelõ tanár irányításával, aki három kézilabda, három röplabda és egy kosárlabda csapatot szervezett; a gúlacsapat második helyezést ért el a Veszprémben megrendezett bajnokságon.
A második félév nagy eseménye volt Kádár János látogatása a Timföldgyárban. A nagygyûlést az ebédlõ elõtti téren tartották, melyen részt vettek a gyár dolgozóin kívül iskolánk tanárai és itt dolgozó tanulói is. Kádár János közvetlen modora, egyszerû stílusa mélyen megragadta a hallgatóságot; beszédében a munkásságot fokozott helytállásra, kitartó munkára buzdította, hogy gazdasági életünk nagyobb mértékben fejlõdjön s életszínvonalunk emelkedjen.
A tanév végén a falusi tanulók vállalták, hogy szabadságuk alatt 75 munkaegységet teljesítenek községük termelõszövetkezetében, hogy ezzel is segítsék a nyári mezõgazdasági munkák elvégzését.
A tanév folyamán egy tanulót kellett kizárni az iskolából súlyos szabálytalanság miatt; egyet, Berta Gézát pedig külföldi jutalomüdülésre javasolta a tantestület jó tanulmányi eredményéért és lelkiismeretes közösségi munkájáért.

A szakmunkásképzés fejlõdésének fontos állomása az 1961. III. sz. törvény, mely meghatározta az alsó-, közép- és felsõfokú oktatás fejlesztését, valamint a szakmunkásképzés korszerûsítését és továbbfejlesztését. A törvény fejlett, egységes és nyílt szocialista közoktatási rendszert írt elõ; beillesztette tehát a szakmunkásképzést az oktatás rendszerébe. Legfontosabb irányelve az élettel, a termelõmunkával való kapcsolat: "Váljék szorosabbá iskoláink kapcsolata az élettel ,a gyakorlattal, a termeléssel. Minden iskolatípus készítse elõ tanulóit a termelõmunkában való részvételre." A feladat tehát megkövetelte az elmélet és a gyakorlat egységét.
Ez iskolánkban meg is valósult. A tantervek készítõi s a tanmenetet készítõ tanárok is nagyon vigyáztak arra, hogy az elmélet legalább két héttel megelõzze a gyakorlatot. A szaktanárok rendszeresen látogatták tanulóikat az üzemekben, hogy lássák, milyen jellegû munkát végeznek, milyen eredményt érnek le a termelésben, hogyan alkalmazzák elméleti ismereteiket a gyakorlatban.
Az iskolának az élettel való kapcsolatát azzal mérhetjük le legjobban, ha megvizsgáljuk, hogy a képzett szakmunkások mennyire felelnek meg a nagy ütemben fejlõdõ követelményeknek. Erre iskolánk esetében pozitív választ adhatunk. Az elõzõkben vázolt kedvezõ helyzettel magyarázható /hivatásukat szeretõ tanárok; becsületesen, nagy felelõsséggel tanuló fiatalok/, hogy a szerény iskolai felszerelés ellenére is nagy eredmények születtek. Bodó Ágoston III. éves géplakatos a Szakma Kiváló Tanulója országos versenyen hatodik helyezést ért el, s megkapta a szakmunkás-bizonyítványt /1962/. A következõ években több szakmában is értek el hasonlóan jó eredményt. Az életbe, a termelésbe kikerülve is jól megállták a helyüket; bizonyítva, hogy jó alapot kaptak az iskolától. Ajka üzemeinek középszintû vezetõi, a pártbizottság, KISZ-bizottság titkárai egykori tanulóinkból kerültek ki. Például: Gombos Ottó üzemvezetõ a Szénosztályozón, Rostási József a megyei pártbizottság titkára, Kundermann Márton mûvezetõ a Timföldgyárban. Baráth Gézát és Sinkó Lajost a Timföldgyár érettségi nélkül javasolta egyetemre, amit eredményesen elvégeztek.
Intézetünk késõbbi oktatói / 90% / szintén a hatvanas évek tanulóiból kerültek ki; szívesen alkalmazta õket a vezetõség, mert személyük biztosíték volt a jó munkára: ismerték az iskola szokásait, hagyományait.
1962-ben és 63-ban a villanyszerelõ szakmában az érettségizettek részére is indult 2 éves képzés. Ebben az idõben indult meg ugyanis az erõmû új üzemrésze: ekkor létesült az ÉDÁSZ ajkai kirendeltsége is. Nagyobb szakmai mûveltséggel rendelkezõ villamos szakemberek kellettek, ezért esett a vezetõség választása erre a szakmára. Az erõmû ezekbõl az érettségizett szakmunkásokból képezte ki elektrikusait.
Az 1964-65. tanévtõl évrõl évre nõtt az intézet tanulóinak száma, de a feltételek nem javultak, inkább rosszabbak lettek:
A tantermek száma kevés volt, végül már ezek sem egy épületben voltak; az épülettel szemben lévõ általános iskolában is volt szükségtanterem.
A tantermek felszereltsége gyenge volt, szertáranyagról alig beszélhetünk (az elekronikai szertár például a padlásfeljáró volt).
A szemléltetõeszközök legértékesebb darabjai a tanulók vizsgaremekeibõl kerültek ki. Ekkor ugyanis a végzõsök még készítettek vizsgadarabot, amit eleinte ingyen, késõbb térítés ellenében megkaptak. A vasas szakmában általában nem tartottak rá igényt. Az elõrelátó tanárok sugallták, mit készítsen a vizsgázó, hogy ezzel gyarapítsák szemléltetõeszközeik állományát. Nagyon szép, intarziaberakásos sakkasztal, babaszoba-bútor (ezt késõbb a kecskeméti gyermekotthonnak ajánlotta fel az iskola), fürdõszobahenger, mûködõ fúrógép, lemezvágó olló /makettek/, kovácsoltvas dísztárgyak készültek ebben az idõben. Sok látható belõlük ma is intézetünk elõcsarnokában az üveges beépített szekrényekben.
A tanítás továbbra is váltott formában történt. A délelõttösök reggel hatkor kezdtek a vidéki bejárók miatt, akiknek járatai ilyenkor már Ajkán voltak. Volt olyan tanuló, aki 3 óra 30 perckor kelt; nem csoda, ha tíz óra után már nem tudott figyelni, szeme majd leragadt a fáradtságtól. Hõsi korszak volt ez - ahogy a kollégák emlegetik -; tanártól, diáktól egyaránt nagy erõfeszítést követelt a helytállás. A tárgyi feltételek éppen akkor romlottak leginkább, amikor a szakmunkásképzéssel szemben támasztott követelmények emelkedtek.
Új iskola építése rendkívül fontos feladat volt a demográfiai hullám miatt is, de azért is, mert a városfejlesztési tervben a Hõsök tere és környéke volt a városközpont, ahova modern középületek építését tervezték, az iskola tehát útban volt. A mai, korszerû, új iskolaépület tervezését és kivitelezését tehát nemcsak közoktatáspolitikai szempontok, hanem inkább városfejlesztési meggondolások is siettették.

Az 1965. szeptember 23-án készült iskolaalapítási jegyzõkönyv szerint:
"Az új iskola építését szükségessé teszi különösen az, hogy a jelenlegi iskola közvetlen közelében épülõ kultúrház, párt- és tanácsszékház az iskola mûködését oly mértékben akadályozza, hogy annak további üzemeltetése kérdésessé válik."
Az iskola költségvetése 8,5 millió forint volt; ebbõl 4,5 milliót a timföldgyár adott, mert a Timföld II. építése is ebben az idõben történt, s módjukban állt ekkora összeget áldozni szakmunkás-utánpótlásuk biztosítására. A fennmaradó 4 milliót a Munkaügyi Minisztérium biztosította. Intézetünk tanulói társadalmi munkában szerelõipari, távfûtési munkálatokat végeztek, parkosították az épület környékét, sportudvart létesítettek; a lányok takarítottak.

A hatvanas évek második felének tehát két nagy feladata volt:
1. Iskolaépítés.
2. A demográfiai hullám következtében megnövekedett jelentkezõk felvétele.
Ahogy emelkedett a tanulólétszám, úgy csökkent sajnos a jelentkezõk tanulmányi eredménye. A szakközépiskolák megjelenésével ugyanis a jó eredménnyel végzõ nyolcadikosok, akik eddig a szakmunkásképzõ iskolák legjobb tanulóit adták, most már a szakközépiskolába jelentkeztek, ahol érettségit is kaptak. Míg korábban - az évtized elsõ felében - volt felvételi vizsga is, egyes szakmákra csak bizonyos átlagon felül vettek fel, most mindenkit fel kellett venni. Ez óhatatlanul a színvonal csökkenéséhez vezetett.
Az 1960-61. tanév végén például leggyengébb eredménye a II. d hegesztõ-autófényezõ osztálynak volt: 2,7; a legjobb a III. e autószerelõ osztálynak: 3,4.

 

2./ Az új iskolában: 1970-tõl

A legutolsó tanév folyt a régi iskolában, amikor megjelent az 1969. évi VI. törvény, amely a szakmunkásképzés szerepét, szervezetét szabályozta.
A törvény az 1970-71. tanévben lépett életbe. Ezt a tanévet még a régi épületben kezdte intézetünk, de decemberre elkészült a már nagyon várt új, 12 tantermes iskola. December 7-én hozták át - tanárok és diákok, jórészt csak kézben - a szerény felszerelést, szemléltetõeszközöket. Ekkor látszott csak igazán, hogy mennyire kevés. A hivatalos átadás december 22-én történt.

Az új, modern épület átadásával megszûnt a váltott tanítás, s eleget tudtunk tenni a szakmunkásképzõ iskolákkal szemben támasztott növekvõ követelményeknek /B tagozat/. Lehetõvé vált író-olvasó találkozók, szakkörök szervezése, s nem utolsósorban a szaktantermi rendszer bevezetése, ellátásuk a legmodernebb felszereléssel. Gazdag választékkal rendelkezõ iskolai könyvtár létesült; biztosítani tudtuk a fiataloknak a rendszeres sportolást, testedzést.

Az 1970-71-es tanévtõl vette kezdetét intézetünkben a tagozatos oktatás, az alapszakmai képzés és az úgynevezett szakmatisztítás.

a/. Tagozatos oktatás:

„A” tagozat: a magasabb elméleti képzettséget nem igénylõ, egyszerûbb szakmák szakmunkás- utánpótlását biztosította. Például: kovács, hegesztõ. Az elméleti és gyakorlati órák aránya:
I. éven: 3 nap elmélet, 3 nap gyakorlat,
II. és III. éven 2 nap elmélet, 4 nap gyakorlat.
A korábbihoz viszonyítva megnövekedett az elméleti órák száma 216 órával, a gyakorlatié viszont 684 órával csökkent.
„B” tagozat: /emelt szint/ Az elméletigényesebb tantárgyak oktatása folyt ezen a tagozaton. Az elméleti és gyakorlati idõ aránya mind a három évfolyamon 3-3 nap. Az elméleti órák számának emelkedése /288 óra/ a szakmai tantárgyak javára történt. Új tantárgy II. éven a fizika, III. éven a testnevelés és üzemgazdaságtan.
„C” tagozat: Rövidített képzési idõ mellett a középiskola negyedik osztályát végzett vagy érettségizett körébõl biztosította a matematikai és természettudományos elõképzettséget feltételezõ szakmákban a népgazdaság szakmunkás-utánpótlását. A képzési idõ a korábbi másfél évrõl 2 évre emelkedett. Iskolánkban elektronikai mûszerészeket képeztek ezen a tagozaton.

b/. Alapszakmai képzés:

Megszüntette a korábbi túlszakosodást. 22 alapszakmát alakítottak ki, melyekhez 55, elõzõleg egymástól függetlenül oktatott szakma tartozott. Az alapszakma két vagy több olyan rokon szakma részleges összevonásával jött létre, melyeknek alapmûveletei megegyeznek. Az alapszakmák keretébe tartozó rokon szakmák tanulói a képzési idõ elsõ felében vagy kétharmadában azonos tartalmú szakmai és általános alapképzettséget szereztek, s a képzési idõ másik részében a szakiránynak megfelelõ szakosított oktatásban részesültek.

c/. Szakmatisztítás:

Iskolánkban 1970-ig sokféle szakma /18-22/ oktatása folyt. A fémipari szakmákon kívül volt például kéményseprõ, órás, fényképész, cipész, nõi- és férfifodrász, nõi- és férfiszabó, pék, kõmûves, asztalos, festõ, üvegcsiszoló tanulóképzés. Ez túl bonyolulttá tette úgy az elméleti, mint a gyakorlati oktatást (túlságosan vegyes osztályokkal járt, nehezen alakult ki jó osztályközösség); ezért 1970-tõl fokozatosan leadta õket az intézet a környék szakmunkásképzõinek (Veszprém, Ajkacsinger), s nálunk csak a fémipari és az üvegcsiszoló szakmunkásképzés maradt.
Az 1970-71. tanévben iskolánkban vietnami fiatalok is tanultak a „C” tagozatos elektronikai mûszerész szakmában. Magyar nyelvet és szakmai tantárgyakat tanultak; gyakran meglátogatta õket a nagykövet, aki elismerõen nyilatkozott az oktatás színvonaláról, s köszönetét fejezte ki a baráti támogatásért, a sok segítségért, amit a fiatalok kaptak. Gyakorlati oktatásuk a VIDEOTON-ban történt.
Mivel a tagozatos oktatás megnövelte az elméleti órák számát, pedagógushiány jelentkezett. Az 1970-es tanév végére az iskola tanárainak száma 7-re csökkent (4 mûszaki, 3 közismereti); a 388 elméleti órát csak az oktatók bevonásával tudta az intézet ellátni. A tanerõgondok lassan megoldódtak. A jó munkakörülmények, a tantestületi légkör javulása, a vezetés demokratizmusa vonzóvá tette az intézetet a pedagógusok számára is. 1975-ben már 10 egyetemi és 7 fõiskolai végzettségû tanár tanított. A megyei komplex vizsgálat elismerõen nyilatkozott az oktató-nevelõ munkáról; kiemelte a szaktanárok pedagógiai képzettségét, szakmai tudását (1977).
Az eredményes oktatáshoz tehát minden személyi és tárgyi feltétel biztosított volt; tanulóink értékelték is mindezt: büszkék voltak iskolájukra. 1970 óta a megyei szaktárgyi versenyeken jó eredményeket érünk el: több 1-3. helyezést; minden évben képviselik iskolánkat tanulók az országos döntõkön is. Többen iratkoztak be a végzett tanulóink közül gimnáziumba, szakközépiskolába, ahol tudásukkal elégedettek voltak.

Iskolánk életében újabb jelentõs állomás az 1978-as esztendõ volt, amikor kezdetét vette a szakközépiskolai képzés. A gimnáziumból költözött át hozzánk a “Gépészeti Szakközépiskola”. Az iskola neve 1978-tól: “Ipari Szakközépiskola és 300. sz. Szakmunkásképzõ Iskola”. Egyre indokoltabbá vált a szakközépiskolai képzés, hisz nemcsak szakmát kínált négy év elteltével, hanem érettségit is.
Elsõ érettségizett tanulóink 1982-ben kerültek ki iskolánkból általános gépszerelõ és karbantartó valamint szerszámkészítõ szakmákban.
Újabb szakmai profiltisztítás következett 1985-tõl. Ekkor több szakmai képzés átkerült Csingerbe.
1987-ben elektromûszerész szakmában indítottunk 4 éves képzést, de egy év elteltével kiderült, hogy nem vált be; ezt váltotta fel 1988-tól az elektronikai mûszerész-képzés.

A tanulólétszám egyre bõvült, s bizony ismét kicsi lett az épület. Így megkezdõdött az 1989/90-es tanévben az iskola bõvítése, valamint közvetlenül mellé a kollégiumépítés.
A régi épület átalakítása közben természetesen folyt a tanítás. Nem volt könnyû ez az idõszak sem tanárnak, sem diáknak – de megérte. Az épület ugyanis több teremmel bõvült (1 rajzterem, 2 nyelvi labor, 1 számítástechnikai terem, 3 szertár); valamint a csodaszép aulával, ami több iskolai és városi rendezvény színhelyévé is vált.
Az átépítés teljes villamos- és épületgépészeti felújítást is jelentett. Jelenlegi formájában 1990 óta mûködik iskolánk.
1991-ben új nevet vettünk fel: “Bánki Donát Ipari Szakközépiskola és Szakmunkásképzõ Intézet”.
Ugyanebben az évben indult nálunk az 5 éves technikusképzés gépgyártástechnológiai és elektronikai technikusi szakmákban. A váltást a képzõ üzemek leépülése és a szakképzésbõl történõ kivonulása tette szükségessé. Az iskola fokozatosan magára maradt; a gyakorlati oktatást is a tanmûhelyben kellett megoldanunk. (A régi, 4 éves, szakmunkásképzési célú szakközépiskolai képzés csak a munkáltatói igényekre épülhetett. Csak annyi tanulót iskolázhattunk be, amennyit a vállalatok igényeltek.)
Új szelek kezdtek fújdogálni a szakképzés átalakítása terén. 1991-92-ben indult a világbanki program 61 iskola részvételével.
1993-ban beadtuk mi is a pályázatot, de nem fogadták el; így ún. követõ iskolaként kezdtük 1994 szeptemberében a gépészet/fémtechnika oktatását; egy évvel késõbb pedig az informatika szakmacsoportban kapcsolódtunk eme programhoz, képzéshez.
1996-ban újabb profilbõvítés történt, és szeptemberben megkezdtük a munkát -PHARE- pályázat alapján – a közlekedési szakmacsoportban.
Ugyanezen õsszel indult meg a képzés a közgazdasági szakmacsoportban is (a fenntartó engedélyével).
Jelenleg is ezeket a szakmákat tudjuk kínálni a jelentkezõknek.
A hagyományos szakmunkásképzés fokozatosan leépült, elavulttá vált. 1997 õszén vezettük be az ún. 2+2 rendszerû képzést egy osztályban.

Az iskola neve 1998-tól megint megváltozott kissé; jelenleg is ez a hivatalos elnevezése intézményünknek:
Bánki Donát Szakközépiskola és Szakmunkásképzõ Iskola

Barzsa Emma
(Forrás: Farkas Lajosné szakdolgozata)

Tartalomjegyzék  Lap tetejére