Évek óta a közlekedés élvonalában

A szakmai versenyek egyik célja, főleg a tanulók számára, az adott végzettség vagy érettségi megszerzése. A szakmunkás szakmák esetében ez a „Szakma Kiváló Tanulója Verseny” (SZKTV), az érettségihez kötött szakmák esetében „Országos Szakmai Tanulmányi Verseny” (OSZTV). Az országos döntőn a megfelelő helyezés elérése után a tanuló megkapja kitűnő eredményű szakmai bizonyítványát, s bizonyos esetekben az egyetemi, főiskola felvételihez többletpontokat is szerez.

Az első tanulók, akik a szakmai ismereteket nálam tanulták és versenyen jól szerepeltek, még karosszérialakatos szakmunkástanulók voltak. Ők a tanórák során szerezték meg a továbbjutáshoz szükséges ismereteket, vagy úgy is mondhatnánk, hogy külön nem foglalkoztam velük. Az országos döntőre is kevesebb energia jutott, de amire kértem a tanulókat, azt megtették. Önállóan kellett elutazniuk a 3 napos döntőre is, 1996 márciusában Véber Tamásnak Kecskemétre, 2000 áprilisában Csalló Andrásnak Debrecenbe. Mivel mobiltelefonunk akkor még nem volt, a következő találkozásig, a versenyhét utáni hétfőig kellett várnom az eredményre. Végül 7-ek lettek és megkapták a szakmunkás-bizonyítványukat is.

A világbanki képzésnek megfelelő PHARE program bevezetése (1996) után, 2003-tól rendeznek versenyeket az érettségi előtt állóknak, 1998-tól pedig a szakmai képzésben résztvevőknek a közlekedés szakmacsoportban. Az előbbi a „Szakmai Tanulmányi Verseny” (SZTV) volt, ahol a közlekedés szakmacsoportos érettségi tantárgy érettségijét lehetett megszerezni, ami nálunk a Szállítmányozás tantárgy volt. Az utóbbi az előbb említett OSZTV, ahol a nálunk oktatott Közlekedés üzemviteli-, szállítmányozási technikus végzettséget lehet megszerezni. A kétszintű érettségi bevezetésével az érettségi előtt állók a „Szakmacsoportos Előkészítő Érettségi Tantárgyak Versenyé”-n (SZÉTV) vehetnek részt, s szerezhetik meg Közlekedési alapismeretekből a jeles eredményű emelt szintű érettségit.

Az első osztály indulásától, akiknek osztályfőnöke is voltam, aktívan részt vettem a tanulók szakmai oktatásában. Már 9. osztályban is úgy kezdtük a tanulást, hogy az első négy év során felkészüljünk az érettségire és versenyekre, valamint a 13. évfolyam végén a szakmai vizsga se okozzon gondot.

Az iskola hagyományai közé tartozik a háziversenyek megrendezése. Jól bevált módszer ez a tanulók kiválasztására, motiválására. Ki ne szeretné legyőzni a többieket, osztály- és évfolyamtársait? És ha még tovább is lehet jutni! Sokáig csak a háziversenyen győztes tanulót neveztük a megyei, regionális fordulókra, főleg „takarékossági” okok miatt. Így előfordult, hogy többre érdemes, szorgalmas tanuló egy „rossz nap” miatt nem folytathatta, s kiderült az országos döntőn, hogy akár az első tíz közé is bejuthatott volna… Ezért 2005 után mindenkit neveztünk, aki a háziversenyen egy bizonyos szintet elér.

Mi az oka, hogy a 12-es versenyek eredményeihez képest a 13-14-ben elért eredmények szerényebbek? Nos, azon a tanulók többsége, akik a jó eredményeket elérték, kihasználták a lehetőséget és elmentek főiskolára, egyetemre.

Az első években, 2001-, 2002-ben még nem sikerült az országos elődöntőknél továbbjutnunk. Az áttörés 2003-ban volt, mikor két tanítványnak is sikerült eljutni a döntőre. A 12-esek részére először rendeztek a szakmacsoportban tanulmányi versenyt. Hardi Csaba 12.d osztályos tanuló az elődöntő után a 4. helyen várta folytatást. A szállítmányozási technikusok között Nagy Dezső 13.d-s tanulónk pedig az 5. pozícióból vette fel a versenyt a gépjárműüzemi és szállítmányozó vetélytársakkal. Kecskeméten a Fáy Szakközépiskolában rendezték a két versenyt, szerencsére egyidőben. Így a két fiú egymást segítve, egymásnak szurkolva versenyeztek. Sajnos, a bejutási pozíción kicsit rontva, mindketten 7-ek lettek. Tudomásom szerint így is Nagy Dezső az eddigi egyetlen olyan tanulónk, aki kitűnő minősítésű technikus bizonyítványt szerzett eredményével. A teljesítményének értékét növeli, hogy előtte csak Budapesti gépjármű-üzemis tanulók végeztek. A verseny három napig tartott, írásbeli, gyakorlati és szóbeli versenyrészekkel. Közben megismerkedtünk Kecskemét városának nevezetességeivel is.

A következő sikeresebb év a 2005-ös volt. Ekkor volt SzTÉV versenyek kezdete is, ami természetesen egybeesett az első kétszintű érettségi évével. A lebonyolítás is igazodott ehhez. Az országos elődöntőt a tanulók iskolájukban teljesítik egy középszintű írásbeli feladatsor megírásával. Szakmacsoportonként 10, 20 vagy 30 tanulót hívnak be az elért pontszámok sorrendjében az országos döntőre, a szakmacsoport országos tanulólétszámát figyelembe véve. (Pl. a közlekedési, gépész, közgazdasági szakmacsoportból 30 főt, az oktatásiból csak 10-et.) Suba Tamás 12.d osztályos tanuló is így került tovább, az első dolgozatának pontszáma a 8. lett a rangsorban. A döntőn az első napon emelt szintű, 100 pontos írásbeli feladatsort kell megoldani, a második napon pedig emelt szintű tételsorból kell szóbelit tenni, ahol 50 pontot lehet elérni. Az összpontszám alapján hirdetnek végeredményt, a mezőny első fele szerzi meg az emelt szintű érettségit.

Tamással Nyíregyházára kellett utaznunk, a rendező Bánki Donát Szakközépiskolába. A város elnyerte tetszésünket, nem kis részben azért, mert végül a 4. helyezés jött össze. Az út hosszú Ajkától Nyíregyházáig, meg vissza is, de megérte a fáradságot, mert Tamás megszerezte Közlekedési alapismeretekből a jeles, emelt szintű érettségit.

A rákövetkező évben nem kellett messzire utaznunk, mert a döntő helyszíne Székesfehérvár volt, ahol több Szakközépiskola közösen rendezte a versenyt. Négy tanulónk jutott a legjobbak közé. Sőt már dobogós helyezéseket is szereztünk. Kaszás Norbert megnyerte a versenyt, Somogyi Krisztina lett a 2., aki nem mellesleg bizonyította, hogy leányok is érthetnek a közlekedéshez, lehet jó műszaki érzékük. Illés Norbert 6., Ramasz László 7. lett. A fiúk egész verseny alatt nagyon vigyáztak kolléganőjükre, és együtt örültek a szép eredménynek.

A 2007-es év Szolnok város és középiskoláinak megismerése lett szép emlék a verseny mellett. Három tanulónk szerepelt és érte el az 5-6-7. helyezést, Horváth Gergő, Magyari Tibor és Nagy Péter.

A legtöbben a 2008-as Szegedi döntőn szerepeltek tanulóink közül és a legtöbb esemény is velük esett meg. Mivel 5 tanulót kellett vinnünk az utazás megszervezése is nehézséget okozott. Nagyobb jármű után néztünk, de „testvériskoláink” (Bródy, Bercsényi) nem tudták (…) kisbuszukat kölcsönadni, így két személyautóval mentünk. Segítségünkre Máhl János gyakorlati oktatásvezető volt, aki nemcsak sofőrködött, hanem ha kellett „autószerelt”, az elromlott ablakemelő miatti ablakhiányt helyes kis nylonzsákborítással pótolta, és lelkileg is feldobta a verseny előtt izguló diákokat. Az eredmény sem maradt el, Berta Péter első lett, így immár a másodszor tudtunk győzni. Egyetlen leányunk, Bradák Tímea lett a harmadik. Szép eredmény volt Tóbiás Róbert 8., Fodor Ádám 10. és Keszei Ádám 15. helyezése is. Az eredményhirdetés után a második fő feladatunkat, a szegedi halászlé megkóstolását is sikerült megvalósítanunk, miután megtaláltuk a legjobb halászléfőző helyet. Ami nem ment könnyen, mert régen jártunk ebben a városban, és nagyon sok változás történt azóta.

A szegedi döntősök

A versenyekre felkészítés a pedagógiai munka egyik kis szelete. Persze eredményre csak akkor vezet, ha jó „alanyok” nevelődnek kezünk alatt. Ebből a szempontból szerencsém volt, az írásomban megemlített mindegyik diákom lelkesen, szorgalmasan készült, nem kellett őket nógatni, sőt várták az újabb és újabb feladatokat, tanulnivalót. Nem véletlen, hogy későbbi, felsőoktatási tanulmányaik során is megállták, megállják helyüket.

Összefoglaló a közlekedés szakmacsoportos tanulók országos versenyeken elért eredményeiről 1997-től:

Karosszérialakatos országos szakmai versenyeken:

1996. SZKTV 7. Véber Tamás, Kecskemét

2000. SZKTV 7. Csalló András, Debrecen

2006. SZKTV 8. Hoffmann Gábor, Kecskemét (felkészítő: Gruninger Mihály)

Érettségizettek eredményei:

2001. OSZTV 14. Budapest – elődöntő, Somlai Gábor 13.d

2002. OSZTV 21. Budapest – elődöntő, Kovács Tamás 13.d

2003. OSZTV 7. és SZTV 7. Kecskemét, Nagy Dezső 13.d, Hardi Csaba 12.d

2004. SZTV 9. Budapest – elődöntő, Nagy Zoltán 12.d

2005. SZTÉV 4. Nyíregyháza, Suba Tamás 12.d

2006. SZTÉV 1., 2., 6. és 7. Székesfehérvár, Kaszás Norbert, Somogyi Krisztina, Illés Norbert, Ramasz László, mind 12.d

2007. SZTÉV 5., 6. és 7. Horváth Gergő, Magyari Tibor, Nagy Péter, mind 12.d

2008. SZTÉV 1., 3., 8., 10. és 15. Berta Péter, Bradák Tímea, Tóbiás Róbert, Fodor Ádám, Keszei Ádám, mind 12.d

Turbán László